LA INVENCIÓ DE LA SODOMIA: EL PROCÉS CONTRA PONÇ D'EMPÚRIES

Daniel Genís-Mas

Un dels poemes més memorables de la lírica trobadoresca és un hilarant sirventès de Guillem de Berguedà (c. 1138 – c. 1196) que posava en dubte la virilitat d’Hug, marquès de Mataplana, veí seu i enemic per una qüestió de terres, i on insinuava amb tota la mala bava del món que qui feia migdiada desprevingudament prop seu, i no anava proveït d’uns bons calçotets de cuir cordovès —famosos per la seva robustesa—, era un autèntic temerari. A nosaltres, lectors moderns, ens pot fer l’efecte que es tracta d’una simple broma, d’un acudit groller i prou, però cal tenir present que en aquells anys de la baixa edat mitjana la llei disposava penes duríssimes per a aquells de qui es tenia la simple sospita (sospita!) que poguessin dur a terme pràctiques sexuals «innaturals». Des d’aquest punt de vista, doncs, els versos de Guillem de Berguedà deixen de ser tan innocents i divertits, i esdevenen força més malintencionats.

El franciscà gironí Francesc Eiximenis (1330-1409) ja advertia, en un dels capítols del seu Terç del Crestià dedicats a la sodomia, que calia anar amb molt de compte abans d’acusar algú a la lleugera de sodomita, ja que les conseqüències que se’n podien derivar eren tremendes i no hi havia marxa enrere: «Hom diffamat d’aquest peccat jamés no·l cal llevar l’uyl de terra, tant és confús e envergonyit davant tota creatura.»

Afortunadament per al de Mataplana, la cosa no va anar a més, i l’única víctima de tot l’assumpte degué ser, si de cas, el seu amor propi. Altres vegades, en canvi, les conseqüències eren força més nefastes. Per exemple en el cas del procés per sodomia incoat pel rei Jaume II (1267-1327) contra el comte Ponç V d’Empúries (c. 1264-1313).

Coneixem aquest cas gràcies a una dotzena de papers en foli, de condició fràgil, escrits en llatí i que estan custodiats a l’Arxiu de la Corona d’Aragó de Barcelona. Ben pocs n’han parlat —s’hi han referit Joaquim Miret i Sans, James Brundage, Ramon Rosselló i un servidor, en diverses ocasions— però es tracta del document civil més antic que conservem sobre la repressió de l’homosexualitat a Catalunya.

Imatges:  © RUN Design


Si has arribat fins aquí deu ser per alguna cosa i volem pensar que és perquè t'ha agradat el que has vist. Per això t'animem a subscriure't a EL MÓN D'AHIR (si és que encara no ho has fet) o a buscar-nos a la teva llibreria.
Volem créixer i volem fer-ho amb tu!
Subscriu-t'hi